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J.D.オカイ・オジェイケレ『SCULPTURES FOR A DAY』展

2024年10月18日~

 

会場:アニエスベー ギャラリー ブティック
東京都港区南青山5-7-25 ラ・フルール南青山2F

会期:2024年10月26日(土)−12月15日(日)
月曜日休廊(祝日除く)
時間:12:00−19:00

会場設営:Life Live

本展に関するお問い合わせ先:a.gallery@agnesb.co.jp

アニエスベー ギャラリー ブティックでは東京・青山のアニエスベー ギャラリー ブティックにて10月26日(土)から12月15日(日)まで、ナイジェリアの写真家J.D.オカイ・オジェイケレによる個展『SCULPTURES FOR A DAY』を開催いたします。本展では、今年3月から5月にかけてパリのアニエスベーのギャラリー「ギャラリー デュ ジュール」で開催された展示から、オジェイケレの『ヘアスタイル』と『ヘッドドレス』シリーズの24作品を紹介します。国内でこれほど多くのオジェイケレ作品が紹介されるのは20年ぶりのことであり、個展としては今回が初めてとなります。

1930年、ナイジェリア西部の農村に生まれたオジェイケレは、1950年にフラッシュ機能のないカメラ「ブローニー D」を手に入れました。写真がほとんど知られていなかったこの地域で、オジェイケレはナイジェリアがイギリスからの独立を迎えた過渡期にキャリアをスタートさせ、その作品は、解放によってもたらされた社会的・文化的変化を見事に捉えています。

あらゆる形態の芸術、とりわけ日常生活に溶け込んだものに敏感だったオジェイケレは、1968年に『ヘアスタイル』シリーズを開始しました。この象徴的なシリーズは、1950年代にナイジェリアへ大量に輸入されたウィッグの影響を背景にしています。当初は民族誌的な視点から始まったプロジェクトは、次第に純粋な芸術性を帯びていきました。オジェイケレは、ナイジェリアの女性たちが身に着ける一瞬の美であるヘアスタイルを写真によって不滅のものとし、その儚さに宿る文化的価値を永遠に刻み込んだのです。

これらの髪型の伝統は、一時的に衰退することがあったものの、単なるファッションの枠を超え、ナイジェリアの多様な創造的側面や社会的構造を映し出すものとなりました。

「成人した女性、結婚を控えた女性、割礼の儀式を控えた女性などの、それぞれの髪型を見るだけで、彼女たちの立場や状況がすぐに分かります。王室では、髪型が代々受け継がれており、その独自性を王室以外の人々が真似することは許されていません。」J.D.オカイ・オジェイケレ

『ヘアスタイル』シリーズは、ナイジェリア全土から集められた伝統的なヘアスタイルを1000点近く撮影した作品で、ナイジェリアの豊かな文化と芸術的多様性を物語っています。あまり知られていない『ヘッドドレス』シリーズは、2000年代初頭にオジェイケレが手掛けた作品で、ナイジェリアのさまざまな女性たちのヘッドドレスをテーマに、布を手作業で巧みにアレンジする技術や美学を探求しています。

これら両シリーズは、多くの人々と共に作り上げたものです。ヘアスタイルやヘッドドレスはある人が作り、別の人がそれを身に着け、そして写真家がその美を撮影するという三者が協力して成り立っています。オジェイケレの彫刻的な写真構図は、後ろ姿に焦点を当てることが多く、ヘアスタイルの幾何学的なデザイン、形状、抽象的な力を際立たせます。

J.D.オカイ・オジェイケレは、写真を通じてヘアスタイルを単なるファッション以上のものに昇華させ、その複雑なパターンや彫刻的な美を称賛しました。『SCULPTURES FOR A DAY』の作品たちは、オジェイケレのレンズによって永遠に記録され、慎ましくも一貫した視覚言語を生み出しています。それらは、ナイジェリアのヘアスタイルの儚い美しさへ真の賛歌を捧げています。

11月9日(土)に、ヘアスタイリストによる体験型ワークショップを開催します。ご来場の皆さまは、ナイジェリアで親しまれている伝統的な編み込みヘアスタイルを体験したり、その様子を間近でご覧いただける貴重な体験をお楽しみいただけます。

アーティストプロフィール

J.D.オカイ・オジェイケレ

J.D.オカイ・オジェイケレは1930年にナイジェリアのオヴビオムで生まれ、2014年にラゴスで亡くなりました。19歳のとき、勧められて手頃な「ブローニー D」カメラを購入し、隣人から写真の基礎を学びました。その才能は早くから評価され、ウェスト・アフリカ・パブリシティ社のスカウトを受け、1963年から1975年まで専属カメラマンとして働きました。その後、自身のスタジオ「フォト・オジェイケレ」をラゴスに開設しました。

1968年には、ナイジェリアで開催されたフェスティバルにおいて、初めてナイジェリア文化の記録に着手し、6×6判のローライフレックスカメラを使って撮影を行いました。それから40年間、ナイジェリア全土を巡り、テーマごとに文化的な調査を行い続けました。代表作である『ヘアスタイル』シリーズでは、1000枚以上の写真を撮影し、ナイジェリアの女性たちの多様なヘアスタイルを系統立てて記録し、オジェイケレの最も包括的で完成度の高い作品とされています。

オジェイケレは、日常の街角やオフィス、パーティーなどの場で、後ろ姿や横顔、時には正面から女性たちのヘアスタイルを撮影しました。その作品は美的なプロジェクトであると同時に、人類学的、民俗学的、そして記録的な価値を持つユニークな文化遺産と評価されています。

アニエスベーの創設者アニエス・トゥルブレは、現代アフリカ美術のキュレーターとして知られるアンドレ・マニャンとのつながりを通じて、アフリカ出身の多くのアーティストの作品と出会い、彼らの類まれな才能に触れることとなりました。ナイジェリアの人々の卓越した美意識と、創造精神を私たちに見せてくれるJ.D.オカイ・オジェイケレもそのひとりです。

展覧会
2016年 アフリカ、建築、文化、アイデンティティ / ルイジアナ近代美術館(ルイジアナ)
2015年 メイキング・アフリカ: 現代デザインの大陸 / グッゲンハイム(ビルバオ)
2004年 生きる喜び-アフリカの二人 / 原美術館(東京)
2000年 ヘアスタイル / カルティエ財団美術館(パリ)

パブリックコレクション
ニューヨーク近代美術館
メトロポリタン美術館
ヴィクトリア&アルバート博物館
テート・モダン
シカゴ美術館
ブルックリン美術館
パリ市立近代美術館
ポンピドゥー・センター
プリンストン大学美術館
クイーンズランド・アート・ギャラリー/現代美術館

SCULPTURES FOR A DAY WORKSHOP

ナイジェリアの髪型を体験し、写真撮影も楽しみましょう!

ヘアスタイリストのMinaさんとNanaさんをお迎えし、ナイジェリアでも人気のある伝統的な髪型のひとつであるコーンロウのブレイドが体験できます。コーンロウの歴史は紀元前まで遡ることができ、その深い文化的背景を知ることで、さらにヘアスタイルを楽しんでいただくことができます。また、会場ではアニエスベーがFUJIFILMと特別コラボレーションした「写ルンです」も販売いたします。デジタルでは味わえない粒子感や独特の色彩、そして現像されるまで結果がわからないワクワク感を、この機会にぜひご体験ください。

■日時:11月9日(土)
①14:00-15:00
②15:00-16:00
③16:00-17:00

■会場:アニエスベー ギャラリー ブティック
(東京都港区南青山5-7-25 ラ・フルール南青山2F)

■対象年齢:7歳以上

■定員:各時間先着5組限定
– 編み込みはお一人につき1本のみとなります。
– 髪の長さが15cm以上必要です。
– ヘアスタイリング剤を使用する場合がありますので、皮膚が敏感な方は事前にお知らせください。
– ご来場の受付順にご案内いたします。

■お申し込み方法
参加規約をご確認のうえ、お申し込みくださいますようお願いいたします。

 

[English follows]

 

J.D. ‘OKHAI OJEIKERE
SCULPTURES FOR A DAY

Venue: agnès b. galerie boutique
Date: 26 October−15 December 2024 (Closed on Mondays except on public holidays)
Opening hours: 12:00−19:00

Installation: Life Live 

agnès b. galerie boutique is pleased to present SCULPTURES FOR A DAY, a solo exhibition by Nigerian photographer J.D. ‘OKHAI OJEIKERE, from October 26, to December 15. The exhibition features 24 works from Ojeikere’s Hairstyles and Headdresses series, originally shown at the La Galerie du Jour, agnès b. Paris, from March to May earlier this year. This marks the first time in 20 years that such a large number of Ojeikere’s works have been exhibited in Japan, and the first time they have been presented in a solo exhibition.

Born in 1930 in a rural community in western Nigeria, Ojeikere acquired his first camera, a Brownie D without a flash, in 1950. In a region where photography was still almost unknown, J.D. ‘Okhai Ojeikere began his career during the transitional period when Nigeria gained its independence from Great Britain. His photographic work is thus marked by the social and cultural changes brought about by liberation.

Sensitive to all forms of art, but particularly those integrated into everyday life, Ojeikere began his Hairstyles series in 1968. This emblematic collection is rooted in the massive arrival of wigs in Nigeria in the 1950s. Initially ethnographic, then purely artistic, Ojeikere immortalized the ephemeral art of hairstyling worn by Nigerian women. These hair traditions, which in the end were only briefly threatened, go beyond mere fashion; they reflect the country’s many creative facets and social structures.

“You can easily identify a woman by her hairstyle: a woman who has become an adult; a woman preparing for marriage or going through a circumcision ceremony. As for the royal families, they have exclusive rights to the shape of their hairstyle, which is passed down from generation to generation and cannot be imitated.”
— J.D. ‘Okhai Ojeikere

The Hairstyles series, for example, brings together almost 1,000 prints of traditional Nigerian hairstyles collected across the country, and bears witness to the richness and artistic diversity of Nigeria. His lesser-known Headdress series, which he began in the early 2000s, explores the country’s different women’s headdresses, highlighting the artistic skill and aesthetics of hand-arranging the fabrics.

Both series are the result of a collective effort: the headdresses and coiffures are made by one person, worn by another, and captured by the artist in a tripartite search for beauty. The photographer’s sculptural compositions, often focusing on photographs of the back, reveal the geometry, shapes, and abstract power of the hairstyles.

Through his photographs, J.D. ‘Okhai Ojeikere transcends mere fashion to elevate hairstyles to the level of art, celebrating their complex patterns and sculptural dimensions. These Sculptures for a Day are immortalized by the photographer’s lens, offering a discreet and coherent visual language, a veritable hymn to the ephemeral beauty of Nigerian hairstyles.

On November 9, a workshop featuring two hairstylists will be held. Visitors will have the unique opportunity to observe and experience how traditional African cornrows, popular in Nigeria, can be incorporated into their own hairstyles.

 

Artist profile

Born in 1930 in Ovbiomu, Nigeria.
Died in 2014 in Lagos, Nigeria, where he lived and worked.

At the age of nineteen, J.D. ‘Okhai Ojeikere bought a modest Brownie D camera on the advice of a neighbour who taught him the rudiments of photography. His talent led to him being approached by West Africa Publicity, for whom he worked full-time from 1963 to 1975, when he set up his own studio, Foto Ojeikere. At a festival in 1968, he took his first photographs of Nigerian culture, always in black and white, using a 6×6 Rolleiflex. From then on, and for the next forty years, he continued his thematic research throughout the country. *Hairstyle*, with almost a thousand photographs, is his most extensive and most accomplished. Ojeikere systematically photographed the hairstyles of Nigerian women every day in the street, at the office, and at parties — from the back, sometimes in profile, and more rarely from the front. As well as being an aesthetic project, his work constitutes a unique anthropological, ethnographic, and documentary heritage.

Agnès Troublé, the founder of agnès b., was introduced to the works of numerous artists from Africa through her connection with André Magnin, a renowned curator in the field of contemporary African art. This exposure enabled her to recognise the exceptional talents of these artists, including J.D. ‘Okhai Ojeikere, who exemplifies the distinctive aesthetic sensibility and creative spirit of the Nigerian people.

 

SCULPTURES FOR A DAY WORKSHOP

Experience Nigerian hairstyles and enjoy a photo shoot!

Join hairstylists Mina and Nana to experience one of Nigeria’s popular traditional hairstyles—cornrow braiding. The history of cornrows dates back to ancient times, and learning about its deep cultural background will enhance your appreciation of the hairstyle. Additionally, “Utsurun Desu” a special collaboration between agnès b. and FUJIFILM, will be available for purchase at the venue. Capture the unique graininess, distinctive colors, and the excitement of not knowing the results until they are developed—something that can’t be replicated digitally. Don’t miss this opportunity!

Date and Time:
Saturday, November 9
Session 1: 14:00-15:00
Session 2: 15:00-16:00

Venue: agnès b. gallery boutique
(La Fleur Minami Aoyama 2F, 5-7-25 Minami Aoyama, Minato-ku, Tokyo)

Age: 7 years and above
(Please attend in pairs: one adult and one child.)

Capacity: Limited to the first 10 pairs per session.
– Adults are welcome to participate.
– Only one braid per person.
– Hair must be at least 15 cm long.
– Please inform us in advance if you have sensitive skin.
– Participants will be guided on a first-come,first-served basis.

How to Apply:
Details will be announced on our website and social media at a later date.

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